contact@grote-kerk.nl 070-737 0325

Vier Sint-Jacobsdag in Den Haag op 25 juli 2024

Sint-Jacobsdag in de Grote of Sint-Jacobskerk Den Haag

Donderdag 25 juli 2024

Meld je hier aan voor Sint-Jacobsdag

• 17:00 uur: Deuren open, start stadswandeling
  • 18.45 uur: Presentatie ‘Jacobus Imperial IPA’ door brouwerij Haagsche Broeder
  • 19.00 uur: Muziek- en verhalenprogramma met Tim Knol, To Twelve en Fleur Verduin
  • 21.00 uur: Einde

De Haagse Jacobsroute en het pelgrimspaspoort
Vanaf 17.00 uur ben je welkom in de kerk om hun ‘pelgrimspaspoort’ op te halen. Hierin vind je een 4 kilometer lange Sint-Jacobsroute, dwars door de binnenstad, inclusief leuke weetjes die gerelateerd zijn aan de Grote of Sint-Jacobskerk en Sint Jacob. Als deelnemer aan de route vragen we je om bij elke stop een ‘selfie’ te nemen met je telefoon. Bij terugkomst in de kerk ontvang je op vertoon van deze selfies voor elke stop een stempel in het pelgrimspaspoort, hét bewijs dat je een echte (Haagse) pelgrim bent. Ook reiken we een certificaat uit van succesvolle voltooiing van de route én krijg je een verfrissend drankje.

Zonder lange stops duurt de wandelroute zo’n 60 tot 70 minuten.

Haagse ‘Jacobus-IPA’ van brouwerij Haagsche Broeder
Ter ere van Sint-Jacobsdag wordt voorafgaand aan het muziek- en verhalenprogramma een speciale, in Den Haag gebrouwen Imperial IPA gepresenteerd door brouwerij Haagsche Broeder: de Jacobus Imperial IPA. Dit unieke biertje is slechts in een gelimiteerde oplage van 200 flessen van 75cl verkrijgbaar zolang de voorraad strekt. De presentatie gaat om 18.45 uur van start. Wees op tijd, misschien mag je wel proeven!

Muziek- en verhalenprogramma met Tim Knol, To Twelve en Fleur Verduin
Van 19.00 uur tot 21.00 uur is er een muziek- en verhalenprogramma met singer-songwriter en Wandelclub-oprichter Tim Knol, het muziekduo To Twelve en pelgrim Fleur Verduin (bekend van het Omroep Max-programma Laat mij maar lopen).

Tim Knol brak op jonge leeftijd door als muzikant. Hij stond op Pinkpop en Lowlands, maar kwam zichzelf ook een paar keer goed tegen. De singer-songwriter heeft zichzelf de afgelopen jaren opnieuw uitgevonden. Met De Wandelclub trok hij eropuit en vond in de frisse buitenlucht en in het actief bezig zijn een versie van zichzelf die naar eigen zeggen ‘fitter en frisser is dan ooit’. Tim zal niet alleen zijn muziek laten horen, maar ook vertellen over zijn passie voor wandelen.

To Twelve, bestaande uit Jasper Buiter en Olga Meulendijk, brengt muziek geïnspireerd door hun reizen als straatmuzikanten door Europa. Hun folky gitaren en meerstemmige zang vertellen verhalen over onderweg zijn,thuiskomen en de vrijheid van het reizen. Olga liep dit jaar zelf ook 'de camino' en deelt deze avond ook haar pelgrimservaringen.

Fleur

Fleur Verduin nam in 2018 deel aan het het Omroep Max-programma Laat mij maar lopen, waarin zij het iconische pad naar Santiago de Compostela bewandelde. Sindsdien heeft ze delen van de tocht meermaals gelopen.

Op zoek naar Ware Haagse Jacobs
We zijn we op zoek naar Ware Haagse Jacobs! Heet jij Jacob of Jacoba of is jouw naam hiervan afgeleid? Geef je dan op om lid te worden van de Ridderorde van de Ware Haagse Jacobs. We rollen de rode loper voor je uit, je krijgt van ons een drankje en jouw naam wordt ‘gegraveerd’ in een Sint-Jacobsschelp die in de Haagse Jacobs-Walk of Fame komt te liggen. *De naam mag ook afgeleid zijn van Jacob(us): zoals Jacoba, of Jakoba, Jacqueline of Jacquelina, Coby of Cobie, Jacques, Jack, Jake, Jaap, Jacco, Jaco, Job, Ayoub, James, Jim, Jamie, Jacky, Jeppe, Jaime, Jacoline of Jacomijntje.

Meld je nu aan

Over Sint-Jacobsdag: een nieuwe Haagse traditie
25 juli is Sint Jacobsdag: de naamdag van Sint Jacob, waarnaar de Grote of Sint-Jacobskerk vernoemd is. Sint-Jacobus de Meerdere was een van de apostelen van Jezus. Naar hem is ook de Jakobsroute vernoemd, de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella en de bedevaart naar het graf van Sint-Jacobus in het Spaanse plaatsje (Sant Iago = Sint Jacob). De katholieke kerk viert het feest van apostel Jacobus op 25 juli. Den Haag is, naast het Friese dorp Sint Jacobiparochie, de enige stad die Sint Jacob als beschermheilige heeft. Omdat hij de beschermer is van pelgrims, bedevaartgangers, reizigers en mensen die onderweg zijn, zou je kunnen stellen dat hij de perfecte beschermheilige is voor Den Haag, de internationale stad van Vrede en Recht en melting pot van mensen van verschillende achtergronden en culturen.