contact@grote-kerk.nl 070-737 0325

De Nederlandse Mattheuspassie (J.S. Bach) in de hertaling van Jan Rot

Het Residentie Bachkoor kent een jarenlange traditie van het uitvoeren van Bachs Matthäus-Passion. Het werk zit de koorzangers in het DNA. Dit seizoen voert het Residentie Bachkoor de Nederlandstalige Mattheuspassie in de hertaling van de in 2022 overleden Jan Rot uit in de Grote Kerk in Den Haag.

In 2006 zette het Residentie Bachkoor onder leiding van dirigent Jos Vermunt de Nederlandstalige versie van Bachs meesterwerk op cd. De reactie van het publiek was overweldigend: wekenlang stond de cd op nummer 1 in de Top 100. De opname bereikte zelfs de status van gouden plaat. In 2008 voerde het Residentie Bachkoor de hertaling van Jan Rot voor het laatst uit. De rol van evangelist zal wederom vertolkt worden door de onvolprezen Marcel Beekman, die op overtuigende wijze de teksten van Jan Rot voor het voetlicht weet te brengen. Onder leiding van Jos Vermunt klinkt Hoor van verre, jammerklagen na 15 jaar weer.

De Matthäus Passion vertelt over de laatste dagen van Jezus. Bachs meesterlijke muziek sleept het publiek mee in het passieverhaal vol verraad, veroordeling en liefde. Rots verfrissende, vindingrijke en respectvolle vertaling geeft een eigentijdse interpretatie van de historische Jezus, omstanders en gebeurtenissen. Daarmee krijgt dit verhaal extra zeggingskracht.

Programma

J.S. Bach – Matthäus Passion, BWV 244 / Nederlandse versie, hertaald door Jan Rot

Uitvoerenden:

• Residentie Bachkoor
  • Florilegium Musicum
  • Evangelist - Marcel Beekman
  • Christus - Marc Pantus
  • Sopraan - Francine van der Heijden
  • Alt - Cécile van de Sant
  • Tenor - André Post
  • Bas - Pieter Hendriks
  • Jos Vermunt – dirigent